Prijavite se. Besplatno!

Prijavite se na naše savjete za bezbrižan svakodnevni život.

Da li je vaš automobil spreman za ukidanje vanrednog stanja?

 

Mnogi vozači su u posljednjih mjesec dana svoje automobile vozili neuporedivo rjeđe nego što to inače čine, dok neki možda nisu ni sjeli za volan još od marta.
 

Posljednjih dana sve češće čujemo najave da bi uskoro moglo da bude ukinuto vanredno stanje. Bez obzira da li će se to dogoditi za dvije, tri ili koju nedelju kasnije, očekuje nas postepeno vraćanje u svakodnevnu rutinu i ritam života kakav smo upražnjavali prije panedmije.
 

Neki od nas su u proteklom periodu radili od kuće, dok su drugi zbog prirode posla poslati na prinudne odmore. Kao rezultat toga, većina je svoje automobile vozila znatno manje nego što je to uobičajeno, a pojedini vozači nisu ni imali potrebu da ih koriste.

Automobili “ne vole” da budu parkirani

Automobili su predviđeni za vožnju. Ukoliko su vozila parkirana tokom dužeg vremenskog perioda, rizikujete da se akumulator isprazni, ili da oslabi toliko da više nije u stanju da pokrene motor. Ovaj problem je još izraženiji s obzirom da smo nedavno izašli iz zimskog perioda, kada su akumulatori više na udaru zbog niskih temperatura.
 

Osim toga, ukoliko je vaš akumulator već star i oslabljen, velika je vjerovatnoća da nećete uspjeti da “upalite” auto ako ga tokom vanrednog stanja niste vozili neko vrijeme. Akumulator može da oslabi i ako ste vaš automobil vozili povremeno, ali samo na veoma kratkim relacijama, recimo kilometar-dva do supermarketa. Ako nakon dužeg stajanja vozila niste uspeli da startujete motor, ne otpisujte akumulator odmah i ne zovite šlep službu. Probajte najprije da ga pokrenete uz pomoć kablova i “struje” koju će vam pozajmiti prijatelj ili komšija sa svog automobila.
 

Ne zaboravte samo da povežete “plus” i “plus”, a “minus” sa “minusom”, i vodite računa da se krajevi kablova slučajno ne dotaknu kako ne biste izazvali kratak spoj i oštetili akumulatore i vozila. Ukoliko ste neiskusni ili nesigurni, prepustite iskusnijem vozaču da poveže akumulatore kablovima. Nakon što ste startovali motor, kablove pažljivo otkačite od akumulatora, jedan po jedan, a motor nemojte odmah da isključujete – ostavite ga da radi.

Provozajte auto 20-ak minuta

Pošto ste uspjeli da pokrenete motor vašeg vozila, preporučuje se da ga provozate barem 20 minuta u kontinuitetu, po mogućstvu na nekom otvorenom putu ili auto-putu, kako bi se akumulator dopunio radom motora. Tek nakon toga možete da ga parkirate i isključite motor. Ova rutina se preporučuje čak i ako ste vaš automobil povremeno koristili tokom vanrednog stanja, ali na veoma kratkim relacijama.
 

Ipak, nemojte previše da se opustite, već prvom prilikom svratite do auto-električara kako biste provjerili u kakvom je stanju vaš akumulator, da vas ne bi iznevjerio sljedeći put.

Projverite nivoe ulja u motoru i rashladne tečnosti

Ukoliko ste odgovoran vlasnik automobila, ovu provjeru biste već rutinski trebalo da obavljate s vremena na vrijeme, pogotovo ako vozite nešto stariji automobil, a od posljednjeg redovnog servisa je već prošao izvjestan period.
 

Kad smo već kod servisa, pandemija i vanredno stanje su čak i mnogim savjesnim vozačima promjenili prioritete pa su možda smetnuli s uma da im je vrijeme za redovan servis, dok neki nisu mogli da ga obave u proteklih mjesec dana iz objektivnih razloga, iako im je bio zakazan.
 

Ukoliko vam je prošao termin za redovan servis, provjerite sa vašim majstorom ili ovlašćenim servisom da li rade i kada je moguće da to uradite.
 

Vrijeme je za ljetnje gume, ali i kontrolu pritiska u pneumaticima

Ako je vaš automobil tokom proteklog perioda stajao parkiran ili je malo korišćen, prije duže vožnje obavezno provjerite pritisak u gumama i, ukoliko je to potrebno, dopumpajte ih do pritiska koji preporučuje proizvođač.
 

Za vozače koji na svojim automobilima imaju pneumatike za sva godišnja doba, tu je kraj obaveza, dok će ostali morati i da zamene zimske gume ljetnjim.
 

Naime, ovog proljeća mnogim vozačima se plan zamjene zimskih pneumatika za ljetnje poremetio zbog vanrednog stanja, čime je sezona zamene guma ušla duboko u proljećni period. Iako se neki vozači vjerovatno pitaju da li bi ovog proljeća uopšte trebalo mijenjati pneumatike svojih vozila, stručnjaci kompanije Goodyear kažu da je to jedina odgovarajuća odluka ako žele da imaju pouzdanu, bezbjednu i štedljivu vožnju kad dođu topliji dani i mjeseci.
 

Aprilske dnevne temperature polako postaju prave ljetnje, kada se asfalt tokom dana zagrijava, pa montažu ljetnjih pneumatika ne bi trebalo predugo odlagati – pa makar to bilo do maja ili čak juna – vozilo ne bi trebalo da provede cijelu sezonu u zimskoj “obući”.
 

Ljetnji pneumatici se razlikuju od zimskih kako po spoljašnjoj strukturi tako i po hemijskom sastavu smješe gume. Gazeći sloj zimskih pneumatika odlikuju dodatne lamele koje obezbjeđuju bolje prianjanje u snijegu i ledu, a ljetnji pneumatici imaju veće i čvršće blokove gazećeg sloja koji se u krivinama i pri kočenju manje savijaju.
 

Opisana osnova ljetnjih pneumatika osim što obezbjeđuje bolje prianjanje, omogućava bolje upravljanje kada su visoke temperature, kao i kraći put zaustavljanja. Razlika u dužini puta zaustavljanja između zimskog i ljetnjeg pneumatika, na temperaturama iznad 15 stepeni Celzijusa, može da bude čak do sedam metara u korist ljetnjeg pneumatika!
 

To predstavlja skoro petinu puta koji pređe savremeni automobil od postignute brzine 100 kilometara na sat do zaustavljanja.
 

Pri zamjeni pneumatika stručnjaci dodatno savjetuju vozače koji se ove sezone neće odlučiti za kupovinu novog kompleta, da obrate pažnju na stanje svojih guma i dubinu profila. Dubina kanala mora da bude odgovarajuća, jer ona u velikoj mjeri utiče na vozne karakteristike, a najviše na sprječavanje akvaplaninga.
 

Zakonom propisana minimalna dubina u većini evropskih država je 1,6 milimetara, ali se savjetuje da, zbog pomenutih razloga, pneumatike zamjenite kad dubina kanala padne ispod 3 milimetra.

Provjerite brisače i po potrebi zamjenite gumice

Ukoliko vaš automobil nije mnogo korišćen u vrijeme vanrednog stanja ili je možda tokom čitavog perioda stajao parkiran, vjerovatno su se gumice na brisačima “zaljepile” za vjetrobransko staklo. Pažljivo ih odvojite od stakla i prebrišite vlažnom krpom, pa zatim provjerite u kakvom su stanju i da li su oštećene.
 

Tokom zime se brisači više troše i oštećuju zbog snijega i leda, pa je moguće da je baš sada vrijeme za zamjenu gumica na brisačima.
 

U kakvom su stanju brisači vašeg automobila lako možete da provjerite tako što sipate vodu iz flaše na vjetrobran i uključite brisače da rade. Ako ne ostavljaju tragove po šoferšajbni, znači da ne morate još neko vrijeme da ih mijenjate.
 

Kada smo već kod brisača, provjerite i količinu tečnost za pranje vetrobranskog stakla u spremniku i po potrebi je dopunite. S obzirom da smo izašli iz zimskog perioda, dovoljna je i obična tečnost umjesto one otporne na smrzavanje koju ste koristili zimi.

Operite vaš automobil – bolje ćete se osjećati

Čak i ako ste zaljubljenik u svoje vozilo, vjerovatno vam je u posljednjih mjesec dana posljednja briga na svijetu bila njegovo pranje.
 

Mnogi čak nisu stigli ni da ga detaljno operu spolja poslije zime, što je veoma važno kako bi se uklonili ostaci soli kojom su putari posipali saobraćajnice.
 

Ukoliko to već niste uradili, sada je pravi trenutak, a automobil možete da oprete i ako nije previše zaprljan, jer će vam i sam pogled na karoseriju koja blista na suncu vratiti osmjeh na lice i popraviti raspoloženje, što je, složićete se, važno u trenucima kada smo svi zabrinuti i pod stresom zbog preteće pandemije.
 

Izvor : AUTOMOBILI.BA

Share on Google+