Prijavite se. Besplatno!

Prijavite se na naše savjete za bezbrižan svakodnevni život.

Korisne informacije sa ručnog zgloba


 

Pametni sat pomaže u aktivnijem životnom stilu i u vođenju računa o zdravlju.

Pametni satovi se možda nisu razvili u smjeru koji su isprva zamislili proizvođači niti su se kupci toliko zagrijali za njih kako se nadala industrija. Svakako se nisu pokazali kao nasljednici pametnih telefona, a njihova dopuna često je nepotrebna i nategnuta. Zato svoju vrijednost pokazuju kao sportska i zdravstvena pomoćna sredstva. Mogu da služe za rekreativno vježbanje, za praćenje i sprječavanje bolesti ili čak za brigu o starijima. U svemu tome satovi su sa ovakvom ili onakvom „pameti“ i povezanošću u ovom trenutku najbolja pomoćna sredstva.

Dvije glavne funkcije pametnih i sportskih satova

Dvije glavne funkcije danas nudi većina pametnih i sportskih satova, pa i narukvica. To su praćenje kretanja i mirovanja kao i prikazivanja obavještenja sa telefona, što manje ili više mogu svi. Vjerovatno se pitate zašto mi je onda potreban dodatni uređaj, zašto telefon ne bi bio dovoljan?

Pitanje ima smisla, mada namjenski uređaj je u svakom slučaju bolji od univerzalnog. Pored toga, mnogi od nas imaju naviku da nose sat. Tako možemo samo da zamijenimo običan sat sa pametnim odnosno povezanim.

Među razlozima koji idu u prilog „stalnom pratiocu“ nasuprot telefonu jesu veća preciznost, udobnost, jednostavnost, nezavisnost i još par korisnih i upotrebnih karakteristika koje ćemo spomenuti u nastavku.

Pametni sat: pogodniji od telefona

Za podatke o svakodnevnoj šetnji, sjedenju i ustajanju, savladavanju stepenica i ostalim tjelesnim aktivnostima ne možete se osloniti na telefon. Nemamo ga uvijek pri sebi i ako je u džepu, ne hvata sve tako dobro kao uređaj koji je na ruci. Naravno da može i sat da zavara (recimo ako peglamo ili kačimo veš), da nabroji više koraka nego što je zaista bilo ili da neke korake propusti da izbroji. Takav slučaj je na primjer guranje dječijih kolica dok ruka miruje. I pored toga sat obezbjeđuje tačnije podatke.

Kod satova i narukvica koje imaju još i GPS, prednosti su još očiglednije. Na rekreaciju možemo da krenemo bez telefona, što nam sa jedne strane malo smanjuje zavisnost od tog uređaja a sa druge strane povećava zaštitu. Tako ne postoji mogućnost da buljimo u ekran telefona i da nam se desi da ne vidimo šta nam je na putu, da se sapletemo i da nam ispadne telefon i razbije se. Pored toga, kada ga imamo sa sobom, zbog GPS-a na ručnom zlobu ne trošimo bateriju u telefonu. Neki satovi, na primjer oni marke Suunt, prilagođene su tako da za određivanje lokacije koriste i druge senzore, satelitski prijem ali samo u određenim intervalima, što dodatno produžava trajanje baterije.

Prilikom odlučivanja koji sat odabrati važno je to da GPS-om može da prati što više različitih sportova. Inače, interpretacija podataka se veoma razlikuje od sporta do sporta.

Za nekoga je značajna dodatna vrijednost konstantnog mjerenje otkucaja srca, što omogućava većina novijih satova i narukvica. Svijetleće zelene diode osvjetljavaju tkivo ispod sebe, a refleksija svjetlosti zavisi od količine krvi koja tada protiče. Na osnovu toga dovoljno precizno može da se izračuna broj otkucaja srca i vremenom uređaj, ukoliko umije da uči, postaje sve precizniji.

Za korisnika je, u većini slučajeva, ponekad dovoljno to da sat mjeri uvijek sa približno jednakom preciznošću. Tako je moguće porediti zabilježene podatke i donositi zaključke s obzirom na njihovo odstupanje. Ako neko tako ustanovi da mu se srčani ritam povisio ili previše pao, to može biti znak za alarm. A može da se reaguje i odmah, kada dolaze u prvi plan dodatne funkcije i aplikacije za poziv u slučaju nužde, ili je to možda samo alarm za posjetu ljekaru u skorijoj budućnosti, ukoliko stvar u tom trenutku nije tako kritična i stalno se ponavlja.

Stalno mjerenje srčanog ritma ne troši mnogo baterije, zato može da bude uključeno sve vrijeme. U toku vježbanja kaiš bi trebalo da je zategnutiji kako bi mjerenje bilo preciznije.

Iskustva sa upotrebom pametnog sata: da li su korisne za ljekare?

Medicini nije previše drago kada smo previše „pametni“ i kada sami pokušavamo da postavljamo dijagnozu. Ali svakako ne smijemo da zanemarimo podatke koje možemo da dobijemo upotrebom sata koji prati naše kretanje. Ne zato da bismo nekome solili pamet već da bismo utvrdili šta radimo pogrešno i koje navike i obrasce ponašanja treba da promijenimo.

Možda previše mirujemo, premalo unosimo tečnosti, ili kada smo aktivni, u tome pretjerujemo i ne umijemo da održavamo konstantan tempo. Sve se to usputnim mjerenjem i kasnijom analizom može otkriti i otkloniti. Prva pozitivna promjena koju možete primjetiti, zahvaljujući podacima o koracima (i još čemu), može da bude i motivacija da krenemo više da hodamo.

Određena istraživanja su pokazala da sasvim obični pametni satovi a ne nekakvi namjenski medicinski modeli, mogu da budu korisni i u zdravstvenim primjenama. Fondacija Majkla Džej Foksa, koja se bavi istraživanjima u oblasti Parkinsonove bolesti, zajedno sa Intelom prije izvjesnog vremena u dvije testne grupe korisnika ustanovila je da bi bilo sasvim smisleno prikupljati podatke sa pametnih satova. Kao što su zapisali, „nosivi uređaji mogli bi da budu obećavajući pristup za otklanjanje smetnji prilikom prikupljanja informacija o stanju i napredovanju bolesti kod pacijenata sa početnom fazom Parkinsonove bolesti“.

U budućnosti možemo očekivati da podatke sa satova analizira vještačka inteligencija i da nam na osnovu toga upućuje dalje prijedloge.

Podešavanje aplikacija i povezivanje sa namjenskim uređajima putem bluetooth-a otkrivaju široko polje mogućnosti. Neki satovi, recimo marke Apple i Fitbit, već sada imaju mogućnost da, iako djelimično, prepoznaju određene parametre koji su značajni kod dijabetesa ili kod neke druge bolesti. Upravo to može pomoći korisnicima da bolje reaguju na iznenadne promjene koje zahtijevaju preduzimanje mjera, od blagovremenog uzimanja ljekova do možda nečega još odlučnijeg.

Sat može da bude povezan sa aparatom za mjerenje glukoze u krvi, što znači neposrednu sinhronizaciju podataka sa aplikacijom, zajedno sa podacima koje prikuplja sat, pa to već može da predstavlja dobru osnovu.

Za lakše snabdijevanje na daljinu

U posljednje vrijeme pojavilo se nekoliko satova, među njima Apple Watch 4 i Withings Move ECG, koji imaju ugrađene elektrode za mjerenje elektrokardiograma (EKG), tj. podataka o srčanom ritmu. Proizvođači se čak trude da nacionalni zdravstveni regulatori takva mjerenja potvrde kao legitimna, ali čak i ako ostane na nivou zanimacije, mogu da budu orijentacija za odlučnije mjere kada se prikažu neka prevelika odstupanja od mjerenja kroz duži period.

Još važnije je da ti uređaji sami mogu da ustanove da nešto nije u redu. Bilo kod određenih tjelesnih parametara bilo jednostavno onda kada sat otkrije iznenadni pokret, a onda dalje mirovanje, što vrlo vjerovatno znači pad nakon kojeg čovek nije ustao. Ako u tom trenutku može sam da pozove pomoć, to može da bude od životnog značaja.

Za bezbjednost starijih preporučuje se uređaj koji se prilikom pada neće otkotrljati u stranu i koji može da ustanovi kada nešto nije u redu.

Za starije su smislene aplikacije ili neki namjenski satovi koji omogućavaju kontrolu na daljinu i jednostavan poziv u slučaju nužde. Tako rodbina može da vidi podatke koje prikuplja sat i kuda se korisnik kreće. Takođe, za djecu postoje modeli te vrste, mada se oni graniče sa špijunažom, a njihovi proizvođači su previše lakomisleni kada je bezbjednost u pitanju.

Prilikom bilo kakvog pada ili druge nesvijesti, kada osoba ne može sama da ustane, pritiskom na jedno dugme može da pozove pomoć. Putem podešavanja možete da se postarate da poziv bude upućen rodbini, na 112 ili neki drugi broj koji izaberete.

Ovakvih mgućnosti će u budućnosti svakako biti još i više. Još uijek smo na početku kada je riječ o nosivim uređajima.

 

Autor teksta: Matjaž Ropret

Matjaž Ropret je osnivač, urednik i glavni autor portala Tehnozvezdje, gdje pored novih informacija i korisnih savjeta, daje i lični osvrt na nove uređaje i usluge.

 

Izvor: www.vsebovredu.si

 

Share on Google+