Prijavite se. Besplatno!

Prijavite se na naše savjete za bezbrižan svakodnevni život.

Motoristi protiv vozača automobila?



Peter Kavčič poziva sve da odbace predrasude i otklone vlastite slabosti.
 

Možda nisam tipičan motorista iako mi vožnja motorom znači mnogo. Slobodu, mir, uzbuđenje i adrenalin. Dok sam na motoru, stvarno sam sam sa sobom, bez nepotrebnih misli ili briga, skoncentrisan samo na ono što se događa oko mene. Naravno da sam i vozač automobila. Auto vozim jer je to praktično i naravno, jer bez njega ne mogu zamisliti život. Vozim djecu u školu i porodicu na izlete, a mimo glavne sezone svaki se dan vozim na posao.
 

Mogu reći da sam, za razliku od većine motorista na putu, na motoru tokom cijele godine. To mi omogućava posao urednika motociklizma za Auto magazin. Intenzivno se vozim kada su temperature napolju primjerene, a asfalt nudi dovoljno prijanjanje za sigurnu vožnju. Kada na sve dodam i sva testiranja u toplijim krajevima svijeta i izlet u Maroko svake godine, zaista se trudim stalno biti u odgovarajućoj „moto-kondiciji“.

Nedostaje nam kultura vožnje

Danas, kad mogu reći da se iza mojih leđa skupila duga kilometraža, još sam uvijek ili bolje rečeno, još sam više svjestan svoje ranjivosti na motoru. Iako samtram da je Slovenija prekrasna zemlja za motoriste zbog geografskog položaja i zanimljivih auto puteva, nažalost zaključujem da nam nedostaje kultura vožnje. Podjednako vozačima za volanom u sigurnom zagrljaju lima okruženi najnovijom tehnologijom i sigurnosnim jastucima ali i  svim vozačima motora ili skutera. 

Ako čitate ovaj tekst, vjerujem da ste među onima kojima nije svejedno što se događa na putevima. Jer korak naprijed možemo učiniti samo kada otklonimo vlastite slabosti. Bitno je stalno donošenje odluka, savjesno donesena odluka da vozimo tako da ne ugrožavamo sebe ili druge.
 

Najprije se treba riješiti stereotipa, predrasuda o tome kakvi smo/su motociklisti, a kakvi smo/su vozači automobila.
 

Kao motorista poručujem svim vozačima automobila:

1. Motoristi nisu luđaci zavisni od adrenalina ili skloni samoubistvu. Svaki iskusan motorista zna koliko je opasno sjesti na motor i da to treba činiti samo kada je glava pribrana i kad nije umorna.
 

2. Kao motorist sjedim na višem sjedalu od vas u autu, zato svaki put kad se vozim samo do posla mogu navesti najmanje četiri do pet primjera kad odlutate u mislima sa telefonom u ruci. Vozači automobila, često ste „uljuljani“ u svoju vožnju, niste skoncentrisani na događanje u saobraćaju i nemate kontakt očima sa ostalim učesnicima u saobraćaju.

Meni je izuzetno važno da stalno skeniram okruženje; da li je li to pješak na trotoaru, biciklista uz ivicu puta ili vozač ispred, kraj mene ili iza mene. Samo kada mi uzvratiš pogled znam da si me primijetio, inače sam u sivoj zoni koja je potencijalno opasna.
 

3. Prestizanje kolone (naravno uvijek polako, samo za nijansu bržim tempom) nije pozicioniranje ispred vozača automobila, nego isključivo preživljavanje za vrijeme ljetne vrućine ili kiše. Čekanje motorista na suncu u opremi je kao čekanje u vreloj rerni. 
 

4. Alkohol i motor ne idu zajedno. Nažalost, među motoristima ima i onih koji se igraju sa vašim ali i  sopstvenim životom.
 

5. Ukoliko vidite da vam motorista dolazi u susret ili vas prestiže, uzmite u obzir da postoji mogućnost da će biti mnogo brži od vas. Dinamika ubrzanja motora je puno viša.

Na primjer, motor od 0 do 100 km/h ubrza za tri do četiri sekunde. Ako se motorista odluči za prestizanje ili ubrzavanje, triput brže će biti kraj vas nego da  vozi automobil. Ukoliko skrećete sa puta, pravovremeno uključite pokazivače smjera, uzmite dovoljno vremena i dovoljno jasno najavite svoj manevar. Tako je bezbjedno za sve.

Nepromišljenom ili nepažljivom motoristi,  ali i sebi, ćete spasiti glavu ili bar izbjeći ozbiljne povrede i materijalnu štetu.
 

6. Ispod svake kacige i svake karoserije nalazi se čovjek. Možda ima porodcu, možda je muž, otac, deda, baka, možda je mlad i neiskusan mladić ili djevojka. Čak i ako pogriješi, neka to ne bude fatalno. Zato treba vašu pažnju, treba vas da pratite što se događa na putu. Imajte to na umu kad sjedite za volanom u automobilu.
 

Kao vozač automobila poručujem svim motociklistima:
 

1. Neprilagođena brzina jedan je od glavnih razloga nesreća koje dožive motoristi. Tu mi (motoristi) moramo shvatiti da sve zavisi od nas samih, a ne o drugima.

Sve je u samokontroli.
 

2. Vožnja u sporijoj koloni za vozača automobila jednako je stresna kao i za motoriste. Ukoliko kao motorist prolaziš kraj nje, učini to sigurno i obzirno.

Prestiže se po lijevoj strani, a ne malo lijevo, malo desno. Sporu kolonu prestižeš polako, a ako se kao vozač automobila sklonim i oslobodim prostor, biće mi drago i na sitnoj gesti u znak zahvalnosti. Jer, na kraju krajeva, svi smo dio saobraćaja i iste gužve, zar ne?
 

3. Turiranje na semaforu i start kao da si na trci prvenstva MotoGP je neugodno. Posebno ako se ponovo sretnemo na sljedećem semaforu, zar ne?! Time definitivno ne dobijaš ništa. Možda samo ljute vozače automobila oko sebe kojima upravo zbog toga svi motoristi idu na živce. Ukoliko želiš da se takmičiš i trkaš, idi na stazu namijenjenu za to!
 

4. Vožnja zavojima jedan je od većih užitaka koje donosi motor. Ipak, pazi kada se nagneš ulijevo da mi ne dođeš u susret nagnut tijelom na moju strane trake. Neću imati gdje da se pomjerim. Susret tvoje glave i mog automobila neće biti ugodan.
 

5. Oslobađanje adrenalina na motoru i na putu nije najbolja kombinacija.

Za sportsku vožnju u današnjem saobraćaju dosta je primjerenija trkačka staza. Tamo možeš juriti do krajnjih granica i nagaziti na gas do kraja a da ti niko ne dođe u susret. Ukoliko slučajno napraviš grešku, staze su dizajnirane tako da se možeš sigurno spasiti. Dok uz auto puteve raste drveće, stoje saobraćajni znakovi i ivičnjaci, a saobraćaj da i ne spominjem.

Staze podnose greške, ali putevi, nažalost, ne! Adrenalin možeš sigurno osloboditi na stazama kojih u našoj okolini ima nekoliko, na kartodromima sa supermoto motociklom na motokros-stazama ili na trialu, jer je izvrstan trening koncentracije, ravnoteže i pogleda.

Zaključujem da će adrenalin preplaviti tijelo iako su brzine vrlo male. Nakon toga na put dođeš smireniji i adrenalinski ispražnjen tako da nastavljaš voziti bezbjedno.

 

Peter Kavčič

Urednik motociklizma časopisa Auto magazin i urednik specijalizovanog internet izdanja moto medija www.moto-magazin.si.

 

 

Da li mislite da će vam ovaj savjet dobro doći ako se nađete u sličnoj situaciji? Onda ne smijete propustiti još savjeta koje pripremamo za vas.

 

Prijavite se na naš Newsletter kako bi redovno na vašu e-mail adresu stizali savjeti koje spremamo za vas.

 

Share on Google+