Prijavite se. Besplatno!

Prijavite se na naše savjete za bezbrižan svakodnevni život.

Koliko je vitamin D zaista važan?

 

Da li možete prepoznati nedostatak vitamina D i preduzeti akciju?

 

Ako se često osjećate iscrpljeno, umorno, razdražljivo čak i depresivno, često ste bolesni tokom hladnih mjeseci, za nedostatak vitamina D krivci mogu biti i bolesti koje kruže među ljudima. Većina stanovništva na našim prostorima osjeća blagi ili ozbiljni nedostatak vitamina D zimi. Srećom, ipak možete učiniti nešto za koncentraciju vitamina D u krvi. To treba učiniti prije zime i naravno tokom nje.

 

Utvrdite nedostatak vitamina D

Hronični nedostatak vitamina D dovodi do ozbiljnih problema i bolesti. Dugotrajni nedostatak kod odraslih uzrokuje smanjenje gustine kostiju i na taj način povećava rizik od razvoja osteoporoze u starijoj dobi.

 

 Kod novorođenčadi, nedostatak može u ekstremnim slučajevima, dovesti do rahitisa. U našoj zemlji to je veoma rijetko, jer pedijatri bebama prepisuju vitamin D3.

 

 U slučaju bilo kakvih nedoumica ili briga oko sebe ili djeteta, treba konsultovati ljekara. Mi uglavnom nismo svjesni akutnog, obično sezonskog nedostatka. Simptomi sezonskog nedostatka su neprijatni, ali nejasni i lako se mogu pripisati drugim bolestima.

 

 Zdravstveno stanje kod većine ljudi koji tokom zime nisu dovoljno opskrbljeni vitaminom D počinje da se poboljšava u kasno proleće, kada se intenzitet sunčevih zraka povećava i kada su više izloženi njima.

 

Zalihe vitamina D tokom ljeta su dovoljne za oko mjesec dana, a u oktobru koncentracija vitamina D obično počinje postepeno da opada.

 

 Simptomi koji mogu ukazivati na nedostatak vitamina D:

  • osetljivost na infekcije (oslabljen imuni sistem),
  • iscrpljenost i opšti umor,
  • bol u kostima, mišićima i zglobovima.

 

 Institut za ishranu nedavno je završio studiju pod nazivom „Izazovi postizanja adekvatne ponude vitamina D kod odraslih”, koja je identifikovala populaciju vitamina D i uticaj prehrambenih dodataka na nju. Od svih koji su nasumično pozvani da se odazovu pozivu da učestvuju u anketi, čak 66% je imalo nedostatak vitamina D zimi.

 

 Istraživanje NUTRIHEALTH je pokazalo da je između novembra i aprila oko četiri petine odrasle populacije bilo nedovoljno snabdijeveno vitaminom D. Oko 40% je imalo čak veoma nisku koncentraciju da bi to već moglo predstavljati rizik od nedostatka vitamina D.

 

Kako dobijamo vitamin D?

Vitamin D dolazi u dva oblika. Najčešće se nalazi u namirnicama životinjskog porijekla, kao vitamin D3 (kolekalciferol). Takav oblik proizvodi i sam organizam pod uticajem UVB zraka. U suprotnom, se može dodati u ishranu. Biljni oblik vitamina D – vitamin D2 (ergocalciferol).

 

 U proljeće i ljeto glavni izvor vitamina D je zračenje sunca.

 

To je otkriveno prije samo jednog vijeka, kada je sunce takođe počelo da liječi nekad rašireni rahitis kod djece. U modernim centrima, sunčanje je bilo propisano kao dio terapije za zdravlje.

 

 Ako imate kožne bolesti ili druge probleme koji sprečavaju izlaganje suncu, konsultujte stručnjaka. Sa specijalistima i vašim osiguranjem možete dobiti profesionalni tretman.

 

 UVA i UVB zraci padaju na kožu. Neki od njih dopiru samo do kože, a neki probijaju njene gornje slojeve. 

 

UVB zraci na prvi pogled izgledaju agresivnije, jer uzrokuju oštećenje epiderma, što se manifestuje aktiviranom upalom. UVA zraci takođe oštećuju epiderm, ali i dublje slojeve kože. Budući da rijetko izazivaju vidljive opekotine, mogli bismo reći da su podmukli.

 

 Stručnjaci ne preporučuju upotrebu UV svijetla.

 

 Na tržištu postoje naizgled brza rješenja za nedostatak vitamina D – svijetla koja emituju UV svjetlost. To je identifikovano kao faktor rizika za nastanak raka kože.

 

 Srećom, dovoljna količina vitamina D nastaje tokom kratkotrajnog izlaganja suncu. Ne samo što UVB zraci djelimično prodiru i u hlad, vitamin D se proizvodi brzo i efikasno tako da je UVB zračenje koje prodire kroz kožu sasvim dovoljno čak i kada koristite zaštitne kreme. Stoga nema razloga da ležimo na suncu u ime proizvodnje vitamina D.

 

 Za dovoljnu biosintezu vitamina D između proljeća i jeseni, dovoljno je da manje površine izlažete suncu nekoliko puta nedjeljno u trajanju od 15 minuta.

 

Biosinteza vitamina D zimi nije dovoljno efikasna. Tada je potreban unos vitamina D kroz hranu.

 

Koliko je vitamina D dovoljno?

 

Prosječan unos vitamina D kod adolescenata je oko 4 µg, kod ljudi do 29 godina oko 3 µg, kod odraslih oko 2,5 µg, a kod starijih od 70 godina samo oko 1 µg.

 

 U potpunom odsustvu biosinteze – stvaranju vitamina D zbog UVB zračenja, ljudskom tijelu je potrebno između 15 i 20 µg vitamina D dnevno.

 

 Evropsko zakonodavstvo o značaju hrane propisuje da 5 µg vitamina D predstavlja 100% obilježene preporučene dnevne doze.

 

 Sve više zdravstvenih institucija preporučuje veće dnevne doze tokom zime. Evropska agencija za sigurnost hrane preporučuje 15 µg, njemačko i austrijsko udruženje hrane i švajcarsko udruženje hrane čak 20 µg.

 

 Prema navodima Instituta za ishranu, potrošači koji čitaju deklaraciju uvjereni su da konzumiraju dovoljno vitamina D sa 5 µg, ali to nije tačno, bar u zimskim mjesecima. U svojoj studiji, pojedinci koji su zimi bili nedovoljno snabdjeveni vitaminom D dobijali su dodatak ishrani od 25 µg vitamina D tokom dva mjeseca.

 

 Biosinteza vitamina D nije dovoljno efikasna u jesen i zimu, pa treba dodavati vitamin D u ishranu kada je koncentracija tog vitamina u krvi nedovoljna.

 

 U studijama, koncentracije vitamina D u prosjeku su značajno porasle među primaocima dodataka ishrani, a samo 15% nije dostiglo dovoljnu zalihu. U kontrolnoj grupi, koja nije primala dodatak, svi učesnici su na kraju studije još uvijek bili nedovoljno snabdijeveni vitaminom D.

 

Hrana bogata vitaminom D

 

Riba je najvažniji izvor vitamina D.

Iako možete jesti losos ili pastrmku jednom nedjeljno, to nije dovoljno za održavanje adekvatne zalihe vitamina D tokom zimskih meseci.

 

U jesen i zimu u našem geografskom području uglavnom zavisimo od unosa vitamina D iz ishrane. Nažalost, dosta hrane je nedovoljno bogato ovim vitaminom.

 

Kada je vrijeme za dodavanje vitamina D?

Unosu vitamina D treba da posvete posebnu pažnju oni koji provode dosta vremena u zatvorenom, tamnije puti, imaju višak kilograma, jedu premalo ribe, jaja i mliječnih proizvoda i stariji su.

 

 Uprkos redovnom izlaganju suncu, njihovo tijelo proizvodi do 75% manje vitamina D3 od tijela mladih ljudi. Zbog toga je za njih, kao i za mnoge inače zdrave pojedince, zimi jedino rješenje dodavanje vitamina D, bilo obogaćenom hranom ili dodacima ishrani.

 

 Kada se odlučite za dodatke ishrani, kupujte ih u apoteci ili kod pouzdanih dobavljača. Često možete naći proizvode nižeg kvaliteta putem interneta, posebno prilikom naručivanja van EU.

 

 

Siguran unos vitamina D u ishrani iznosi i do 100 µg dnevno.

U svakom slučaju, prije upotrebe, posavjetujte se sa farmaceutom ili ljekarom koji će savjetovati vid unosa. Efikasne su i kapi i kapsule, kao i oralni sprejevi. Ali treba odrediti odgovarajuću dozu.

 

Prekomjerni unos vitamina D

Prekomjerna upotreba vitamina D je opasna.

 

 Ako duže vrijeme prekoračite maksimalnu preporučenu dozu, to može prouzrokovati brojne komplikacije, a najozbiljnija posljedica je kalcifikacija mekih tkiva, što može dovesti i do oštećenja srca i drugih organa.

 

 Za razliku od unosa vitamina D iz ishrane, tijelo reguliše biosintezu vitamina D samo ako je izloženo sunčevoj svjetlosti UVB zracima. Međutim, pošto je izlaganje suncu faktor rizika za nastanak raka kože i dermatolozi savjetuju umjereno sunčanje, dobro je voditi računa o raznovrsnoj i uravnoteženoj ishrani, koja uključuje i ribu. Ako je potrebno, dodajte vitamin D u ishranu. Na ovaj način zima neće biti stresna za tijelo.

 

 Odaberite najbolje za sebe!

 

 Ako sumnjate u nedostatak D vitamina i prepoznajete navedene simptome, uvijek se možete obratiti svom izabranom ljekaru, koji će vas posavjetovati i dalje uputiti na specijalistički pregled. Situacije u kojima je ugroženo vaše zdravlje ili zdravlje vaših najmilijih nameću obavezu brzog pronalaženja adekvatne i kvalitetne medicinske pomoći kako bi se nastala situacija prevazišla.

 

 

 

Izvor: Vse bo u redu

 

Share on Google+